8 stycznia 2013

Ciasto-keks bananowe...

   Córka śpi, a raczej próbuje zasnąć, podekscytowana jutrzejszą wycieczką do fabryki bombek. Na Wigilię klasową przygotowałyśmy stos ciasteczek, a jutro pieczemy babeczki korzenne.
Ja raczę się ciastem miodowo-serowym i piwem korzennym. Taki odpoczynek po wypełnionym pracą tygodniu. I nadrabiam zamieszczanie przepisów. Teraz trochę ciast. Większość z nich pójdzie "do ludzi". 

irlandzkie ciasto bananowe z bakaliami

Przepis ten wyszperałam jakiś czas temu na blogach. Nieco w nim pogrzebałam, jak to ja mam w zwyczaju, i zrobiłam pyszny keks bananowy. Proponuję, wbrew pozorom, pokusić się o upieczenie go na święta zamiast tradycyjnego keksu. Jest zdrowy, pyszny i sycący, dzięki dodaniu miodu i płatków owsianych. Ma wilgotny miąższ, z rodzaju tych, które jeszcze kilka lat temu uważano za zakalcowate. Dzięki temu naprawdę długo zachowuje świeżość, a wiem, że w święta jest to ważne. Nie zjedzony po kilku dniach można kroić na kromki i stostować. A potem chrupać do porannej kawy posmarowane masłem i obłożone plasterkami banana.
Zapraszam.

irlandzkie ciasto bananowe z bakaliami

Irlandzkie ciasto bananowe z bakaliami:
4 duże dobrze dojrzałe banany,
200 g cukru (można użyć brązowego),
cukier waniliowy,
150 g miękkiego masła,
2 jajka,
1/2 szkl orzechów
1/2 szkl dowolnych bakalii (skórki pomarańczowe, daktyle, śliwki suszone, żurawina, migdały)
likier amaretto, lub (lepiej) pomarańczowy,
3 łyżki jogurtu lub maślanki,
1/2 łyżeczki sody,
2,5 łyżeczki proszku do pieczenia,
230 g mąki pszennej,
100 g płatków owsianych lub otrębów

Suche składniki (oprócz cukru) wymieszać. Banany rozgnieść widelcem.
Masło utrzeć z cukrem na puszystą masę, dodać jaja, następnie - wciąż miksując - dodawać na przemian suche składniki i banany. Na końcu dodać jogurt.
Wmieszać bakalie (jeśli chcemy - możemy upiec ciasto bez dodawania bakalii). Ja piekę w keksówce 30 cm przez ok 60 - 80 minut. Piekarnik nastawiam na 180 stopni.
Ciasto powinno być dobrze zrumienione, ale nie spalone.


irlandzkie ciasto bananowe z bakaliami 


Smacznego :)))

1 komentarz: