9 stycznia 2014

wyśmienity sernik z makiem i bakaliami...

Muszę powiedzieć, że do swoich nałogów jestem szczególnie przywiązana. 
Moje noworoczne postanowienie jak co roku brzmi: będę dla siebie dobra :) Nie potrafię odmówić sobie zapachu gorącego chleba mroźnym wieczorem, gdy za oknem skrzą się śnieżne płatki, lód maluje szyby w niezwykłe wzory, a ja otulam się kolejnym kocem. 
Zbyt dużo piekę i zbyt dużo czytam. Układam stosiki książek w każdym kącie pokoju, a wyprawy do antykwariatu kończą się zwykle kolejnymi nabytkami.
Przepadam na targach ze starocią. Miseczki, dzbanuszki, talerzyki, patery, filiżanki nęcą mnie sobie tylko znanym urokiem. 

Dwa dni temu minął roczek bloga. Nie ogłaszałam tego światu i nie uczciłam specjalnie tych urodzin. Owszem, sięgnęłam po nową książkę z przepisami i upiekłam nowy chleb. Pyszny.
Jeśli wprowadzę jakieś zmiany, zauważycie je z całą pewnością. 
Ten rok dał mi ogrom pewności siebie w kuchni. Dał mi kilka dodatkowych kilogramów, które nagrodziłam kupnem szerszych spodni. Dał mi mnóstwo nowych znajomych, których przyjaźń niezwykle cenię. Dał mi wytrwałość w dążeniu do celu i upór w jego realizacji. 

Dziś chciała bym zaprosić Was na ciasto. 
Świąteczne. Wyjątkowe. Pyszne. Delikatnie rozpływające się w ustach.  
Z okazji rocznicy bloga. 







Ciasto serowo-makowe:

Masa serowa:
80 dkg tłustego twarogu, mielonego dwukrotnie,
15 dkg masła,
6 jaj,
1,5 szklanki cukru,
cukier waniliowy,
łyżka budyniu śmietankowego lub waniliowego,
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia,

Masa makowa:
25 dkg maku
35 dkg cukru,
4 łyżki mąki,
4 jajka,
7 dkg masła,
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia,
2-3 krople aromatu migdałowego, zamiennie 2-3 łyżki mielonych migdałów lub likier amaretto.
bakalie do masy

polewa czekoladowa,
wiórki kokosowe do ozdobienia


Mak opłukać, zalać zimną wodą, a jeszcze lepiej gorącym mlekiem, odstawić na kilka-kilkanaście godzin. 

Żółtka utrzeć dokładnie z cukrem, dodawać po łyżce ser i mieszać delikatnie drewnianą łyżką. Na koniec dodać stopione masło. 
Białka ubić na sztywną pianę, delikatnie połączyć z masą serową, budyniem i proszkiem do pieczenia. 

Mak odcedzić, zmielić dwukrotnie. Mieszając dodawać kolejno żółtka utarte z cukrem, przesianą mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia, stopione masło, na końcu aromat migdałowy lub dwie łyżki mielonych migdałów. Można dodać likier amaretto.
Ubijamy sztywną pianę z białek i delikatnie łączymy z ciastem makowym.  Delikatnie dodajemy bakalie. Bakalie można dodać także do całości ciasta, po jego wylaniu na blachę i ułożeniu masy makowej.
Wysoką prostokątną formę wykładamy papierem do pieczenia, wylewamy masę serową, na którą łyżką układamy masę makową. 

Ciasto pieczemy w 190 stopniach około 50 minut.
Gotowe, wystudzone ciasto dobrze jest polać polewą czekoladową i posypać wiórkami kokosowymi. 

Smacznego!!!




3 komentarze:

gin pisze...

Gratulacje z okazji rocznicy i powodzenia w dalszym prowadzeniu bloga :)
Ciasto wygląda bosko :)
Ja też nie potrafię sobie odmówić książek. W sumie, odkąd mnie na nie stać, nawet nie próbuję ;)

gin pisze...

Gratulacje z okazji rocznicy i powodzenia w dalszym prowadzeniu bloga :)
Ciasto wygląda bosko :)
Ja też nie potrafię sobie odmówić książek. W sumie, odkąd mnie na nie stać, nawet nie próbuję ;)

Smaczny pisze...

Makowo, bakaliowy sernik w wyśmienitym wydaniu http://wysmienity.pl, bardzo smaczny.