18 grudnia 2013

słodki chlebek piernikowy....


Święta Bożego Narodzenia to dla mnie czas magiczny.
Nostalgia,
Zapachy rodzinnego domu, 
Smak Maminych pierogów,
Bitwa na śnieżki,
Zapach jodły,
Blask światełek na choince,
Gorąca chałka z masłem i kubek kakao,
Wełniany koc zimowym wieczorem....




Chlebek ten jest lekko słodkawy. Nieco podobny do chałki. Mięciutki i delikatnie puszysty. Pyszny z samym masłem i szklanką zimnego mleka lub gorącego kakao.
Pokrojony na kromki, jedzony pod kocem, przypomina mi dzieciństwo. Przenosi mnie o całe lata.
W czasy bez kablówki i telewizji cyfrowej, w czasy bez odtwarzaczy DVD czy nawet video. Rankami, otulona w ciepły sweter i wełniane skarpetki, z wypiekami na twarzy oglądałam bajki, jakie wtedy emitowała telewizja polska, pogryzając jednocześnie gorącą babciną bułkę i popijając świeżym mlekiem.
W święta zdarzały się bajki pełnometrażowe, na które z niecierpliwością wyczekiwały całe rodziny.

Dziś dzieciaki sięgają po kanały z bajkami, grają na PS3, biegają do szkoły z komórkami i odpisują sobie na sms.
Jedno, co się nie zmieniło, nadal chętnie sięgają po gorące słodkie bułki i kubek mleka.

Ponieważ niedługo święta, cynamon zastąpiłam w przepisie przyprawą do pierników.
W myśl klimatów bożonarodzeniowych.


Chlebek cynamonowy:
250 g mąki pszennej,
20 g drobnego cukru,
20 g świeżych drożdży,
140 ml meka (lub mleka z wodą, jak kto woli),
1 płaska łyżeczka soli,
20 g miękkiego masła,
60 g rodzynek,
1 łyżeczka cynamonu,
1 łyżeczka przyprawy do piernika,
1 łyżeczka kakao

jajko do smarowania

Drożdże rozetrzeć z cukrem, dodać podgrzane lekko mleko (nie należy dodawać zbyt ciepłego, gdyż drożdże wtedy nie urosną) i łyżkę mąki. Pozostawić na ok 20 minut.

Pozostałą mąkę przesiać (dobrze jest przesiewać mąkę do ciast, lepiej wtedy wyrastają), ddać sól, masło i zaczyn.
Wyrobić gładkie i sprężyste ciasto.
Podzielić na 3 części.
Do jednej dodać przyprawy, do pozostałych dwóch rodzinki.

Ciasto odstawić do wyrośnięcia na około 1 godziny, choć może to potrwać i 2, wszystko zależy od temperatury.

Z ciasta wywałkować prostokąty na szerokość blachy (ja używam tutaj najmniejszej 20 cm formy keksowej. Formę wyłożyć papierem do pieczenia.
Ciemny prostokąt położyć na jasnym, zwinąć rulon i przełożyć do formy złączeniem do dołu.

Pozostawić do wyrastania. Ciasto powinno podwoić swoją objętość.

Piec w 190 stopniach przez około 30-35 minut.




Smacznego!!!

1 komentarz:

Urszula - Proste potrawy pisze...

Pewnie i mnie "pani dojrzałej" też smakowałby Twój chlebek, pozdrawiam:)